جمعه ؛ 30 شهريور 1403
23 آذر 1400 - 14:00

چرا نزدیکی به اسرائیل برای امارات دلهره‌آور است؟

برای اماراتی‌ها، تلاش برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی همواره به مثابه حرکت بر یک سطح لغزان بوده است که با خود خطر سقوط را نیز به همراه دارد. نگاه خشم‌آلود و نگرانی‌های امنیتی همسایه قدرتمند شمالی (ایران) موضوعی نیست که به راحتی برای سران ابوظبی قابل هضم و یا نادیده گرفتن بوده باشد
کد خبر : 10439

پایگاه رهنما :

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در رویدادی حائز اهمیت به امارات متحده عربی سفر کرده است. این نخستین سفر یک نخست وزیر صهیونیستی به کشور امارات محسوب می‌شود و از این حیث باید گفت سفر بنت گامی بلند در روابط تل آویو با کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید.

این رویداد 15 ماه پس از امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط در کاخ سفید، روی می‌دهد آنهم در شرایطی که توافق عادی‌سازی در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتایناهو به امضا رسید اما علی‌رغم چندین بار اعلام آمادگی نتانیاهو برای انجام این سفر، به وقوع نپیوست. همین به طول انجامیدن انجام این رویداد خود حاکی از مسائل و موضوعات مختلفی است که حساسیت‌های این سفر را بالا برده‌اند.

همکاری اقتصادی در متن سفر

از زمان انعقاد توافق عادی سازی در سال گذشته میلادی تاکنون مقامات اماراتی و صهیونیستی مجموعه‌ای از توافقنامه‌ها و اسناد گسترش همکاری‌ها را در بخش‌های مختلف اقتصادی به امضا رسانده‌اند. این در حالی است که امارات تلاش می‌کند تا با پیش قدم شدن در امر عادی‌سازی بیشترین بهره اقتصادی از محدود روابط سیاسی میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب، بویژه حوزه خلیج فارس، را به دست آورد.

در واقع اگرچه صهیونیست‌ها عمدتاً اهداف سیاسی همانند خروج از انزوای تاریخی منطقه‌ای و گرایش به سمت ائتلاف‌سازی منطقه ای برای کاهش بار مشکلات امنیتی خود در برابر محور مقاومت و همچنین مشروعیت‌بخشی به حق‌کشی‌های تاریخی علیه فلسطینیان را به عنوان مهمترین دستاوردهای عادی سازی می‌نگرند، اما اماراتی‌ها بیشتر به مباحث اقتصادی از قدم نهادن در وادی عادی سازی روابط گرایش دارند و در میان محذوریت‌ها و نگرانی‌های عربستان از عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها، ابوظبی شرایط را برای درو کردن بخش اعظم آنچه فواید اقتصادی روابط با تل آویو می‌پندارد، فراهم دیده است. اگرچه این موضوع نیز قابل چشم پوشی نیست که شستن چهره سیاه حقوق بشری و دیکتاتوری سیاسی نظام امارات در غرب نیز از عوایدی است که خاندان بن زاید و بن راشد در مورد دستاورهای عادی سازی انتظار آن را دارند.

با این حال نگرش اقتصادی سران امارات موجب شده تا تل آویو نیز برای شیرین جلوه دادن موضوع عادی سازی و ترغیب دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و اعراب به این سمت، موضوعات اقتصادی را در محوریت سفر بنت به امارات بگنجاند. به گزارش خبرگزاری دولتی امارات (وام) ، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن زاید در دیدار مشترکشان به گفتگو در مورد «همکاری دوجانبه» در زمینه‌های «کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری پیشرفته، بهداشت و سایر بخش‌های حیاتی» پرداختند.

همچنین وام نوشت، رهبر اسرائیل از امنیت سایبری، بهداشت، آموزش و هوانوردی به عنوان چهار حوزه‌ای یاد کرد که دو کشور از تجارت و سرمایه گذاری پرباری برخوردار بوده‌اند.

امارات و دلهره اصطکاک امنیتی

برای اماراتی‌ها، تلاش برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی همواره به مثابه حرکت بر یک سطح لغزان بوده است که با خود خطر سقوط را نیز به همراه دارد. نگاه خشم‌آلود و نگرانی‌های امنیتی همسایه قدرتمند شمالی (ایران) موضوعی نیست که به راحتی برای سران ابوظبی قابل هضم و یا نادیده گرفتن بوده باشد. تهران بارها اعلام کرده و بارها نیز در عمل نشان داده است که نسبت به دفاع از منافع امنیتی خود در خلیج فارس تسامحی نخواهد داشت. توقیف نفتکش انگلیسی، زدن گلوبال هاوک آمریکایی و تداوم رویارویی‌های دریایی در برابر ناوهای نظامی ارتش تروریستی آمریکا در خلیج فارس طی چند ماه اخیر اثبات کننده مواضع سیاسی مقامات ایرانی است. بنابراین ایجاد توازنی میان گشودن بیشتر درهای همکاری با صهیونیست‌ها و عدم ایجاد اصطکاک امنیتی با همسایه‌گان به طور همزمان در دستور کار سیاست خارجی امارات قرار گرفته است.

هفته گذشته، یک مقام ارشد امنیتی امارات متحده عربی به تهران سفر کرد و با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران دیدار کرد که اولین سفر از این قبیل در پنج سال گذشته بود. برنامه ریزی این سفر تنها چند روز پیش از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات، در همین راستا قابل ارزیابی است.

انجام این سفر اگرچه پیامی از سوی مقامات ابوظبی برای نشان دادن عدم تمایل ورود به ائتلاف‌سازی منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی از گسترش روابط با صهیونیست‌ها می‌باشد، اما به طور حتم همانند صحنه جنگ یمن، عادی سازی نیز ضربه‌ای بر روابط همسایگی و عاملی برای بی اعتمادی در مناسبات دوجانبه می‌باشد چنانکه ابوظبی از این پس مجبور خواهد بود تا نسبت به اقدامات بی‌ثبات‌ساز صهیونیست‌ها به طور مداوم از خود اتهام زدایی کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات